Search

Sunday, September 21, 2008

Big Bang Theory: Recreating the Big Bang

"Have not those who disbelieved known that the heavens and the earth were one connected entity, then We separated them?....(Quran, 21:30)

Muslim should benefit fr this Experiment as the big bang theory is mentioned in d Al-Quran..
It should strengthen our iman as this scientifically finding will approve the contents of 1400 (++) years old book (Al-Quran).




The silicon tracker for one of the Large Hadron Collider's main detectors, the Compact Muon Solenoid, is installed in December 2007. The LHC's startup is now set for Sept. 10. Click on the image for a larger version.

The image is of the Large Hadron Collider built by CERN, which the BBC reports is ready to be powered up after 30 years of planning and construction. It will be the world's most powerful physics experiment.

Fakta

Mesin yang bernilai £4.5 billion ini berbentuk lilitan sepanjang 27km dan terletak 100m di bawah tanah merentasi sempadan Perancis dan Switzerland.


GAMBAR-GAMBAR SEMASA PELANCARAN 10 SEPTEMBER 2008




















13 SEPTEMBER 2008...

DIBAWAH ADALAH GAMBAR PERTAMA SELEPAS PELANGGARAN ATOM DI POINT 5 DAN PROSES PERLANGGARAN TERBESAR DUNIA INI BERJAYA.









Teori 'Big Bang' Di Dalam Al-Quran
"Apakah orang-orang kafir tidak melihat bahawa sesungguhnya langit dan bumi pada asalnya bercantum sebagai satu, kemudian Kami pisahkan antara keduanya.." ( Al-Anbiya' : 30 )
Huraian
Oleh kerana Al-Quran merupakan mukjizat yang membuktikan kebenaran Islam, maka Allah swt mengajak manusia berfikir tentang kebenaran fakta yang disampaikan melalui Rasulullah saw.
Sesiapa yang mengkaji kebenaran pernyataan Al-Quran, pasti akan menemui Islam sebagai pegangan hidupnya.
Sebagai contohnya ialah teori 'big bang'.
Syaikh Tantawi Jauhari melalui kitabnya Al-Jawahir yang ditulis sekitar tahun 1920-1930 menyebut :
"Apa yang dijelaskan oleh Al-Quran, langit yang banyak dan bumi ini termasuk matahari, bintang-bintang dan segala alam yang ada di dalamnya, semuanya bercantum padu sebelum ini, kemudian Allah swt pisahkan kesemuanya. Ayat ini adalah mukjizat yang membuktikan kebenaran Al-Quran, kerana ilmu berkenaan perkara ini hanya diketahui pada hari ini"
Menurut teori 'big bang', alam ini pada asalnya bercantum padu, kemudian berlakulah satu letupan yang kuat ( cosmix explotion ) 10 hingga 20 bilion tahun yang lampau, yang dinamakan 'big bang'.

Sejak itu berlakulah pengembangan dan penyejukan ( expending and cooling ) sehingga akhirnya lahirlah bintang-bintang, galaksi dan seumpamanya.

Teori ini pada asalnya diasaskan dari formula General Theory of Relativity yang diutarakan oleh Albert Einstein pada tahun 1915.
Kemudian, pada tahun 1922, seorang pakar fizik Rusia, Alexandar Friedmann mengembang dan mengukuhkan lagi teori ini.
Pada tahun 1929, Edwin Hubble menemui bukti-bukti kukuh yang menyokong teori 'big bang'. Dengan menggunakan alat yang canggih, beliau mendapati alam ini sedang mengembang.

Dan langit itu Kami bangun dengan kekuasaan (Kami) dan sesungguhnya Kami benar-benar meluaskannya. (QS. Adz Dzaariyaat, 51:47)

Penemuan ini mengukuhkan lagi pendapat yang mengatakan alam ini bercantum padu pada asalnya diikuti satu letupan besar kerana letupan itulah yang menyebabkan pengembangan ini.
Wallahu a'lam.

No comments: